De bergen - Reisverslag uit Villaturiel, Spanje van Frans Alleleijn - WaarBenJij.nu De bergen - Reisverslag uit Villaturiel, Spanje van Frans Alleleijn - WaarBenJij.nu

De bergen

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

23 September 2017 | Spanje, Villaturiel

Deze week stond in het teken van de bergen. Heel anders dan de weken ervoor. Ik hou van de bergen en keek er erg naar uit. De Cruz de Ferro en de Cebreiro waren letterlijk de hoogtepunten. De een meet 1504m en de ander 1330m. De Cruz is het dak van de Camino en neemt voor iedere deelnemer een bijzondere plaats in. Met name omdat meegebrachte stenen hier worden achter gelaten. En die steen is het symbool dat gevuld is met verdriet, leed of andere shit. Door die steen hier achter te laten, laat je dus ook alle minder leuke dingen achter, waardoor er weer ruimte ontstaat voor mooie, leukere ervaringen. Ik vond de steen te zwaar in mijn bagage, maar heb wel alle shit die ik kwijt wilde, netjes op de hoop gelegd. Ik voelde me opgeruimd en opgelucht. Het gaf weer veel ruimte. Ook bijzonder om dit met veel mensen te delen. En dat samen, alleen of groepsgewijs. De afdaling ging vlot. Iedereen liep heel licht!!
En dan afgelopen donderdag, de Cebreiro. Niet zo hoog maar wel met pittige stukken. Maar de beloning was groot net het schitterende uitzicht. Bij vertrek 's ochtends was het wel fris en mistig. Enfin, dat mocht de pret niet drukken.
Nu ben ik in Sarria. Nog 115 km te gaan.Het landschap is prachtig. Lijkt op het Geuldal. Veel groen, leuke rivier en bergje op en bergje af. Heel fijn om te lopen.
En langzaam aan komt de finish in zicht. Als mijn lichaam heel blijft, en er verder niks geks gebeurt, hoop ik vrijdag in Santiago aan te komen. Hoe de laatste week verloopt, vertel ik jullie volgende week

Ola,

Frans

  • 23 September 2017 - 17:00

    Gosé:

    Hallo Frans
    Fantastisch wat jij allemaal meemaakt tijdens jouw tocht. Ik ben heel benieuwd naar de verhalen van jou.
    Voor de laatste trip wens ik jou het allerbeste en vooral genieten.
    Poen gosé

  • 23 September 2017 - 18:25

    Jo Braeken:

    Dat verhaal over de bergen en de stenen spreekt me ontzettend aan. Misschien zit er toch nog een kleine pelgrim in mij verscholen.

  • 23 September 2017 - 21:07

    Marcel:

    Dag Frans,

    Ik hoop en gun je dat je de laatste week " heel licht" verder mag wandelen.
    Hasta la pasta en adios

  • 24 September 2017 - 08:49

    Helmut En Mieke:

    Fijn frans, dat je straalt en lichter loopt richting licht! ik hoop nog mooie momenten op je pad en geniet van je prachtige uitdaging. Alle liefs van ons.

  • 24 September 2017 - 14:24

    Ko:

    Weer een mooi verhaal Frans! Succes de laatste week!! Groeten van ons.

  • 24 September 2017 - 14:36

    José Alleleijn:

    Goeiemurrege Frans,

    Het verslag van deze 5e week hebben we graag gelezen.
    Ook de foto´s zijn meer dan bijzonder.

    Een echte mooie foto gaan we uitvergroten tot affiche.

    De Eeuwige Wandelaar, geheten.

    Ook deze komende week zal het je uitstekend vergaan, vast.

    We volgen je op de kaart, je krijgt nu met de saudade te maken.

    De Galliciërs, die eeuwen geleden over de Oceaan voeren
    naar dit grootse continent. Weemoedige vissers en piraten.

    En Pedro Primero niet te vergeten. De Portugese koning die
    de democratie in Brasil bracht.

    Ook een glas Port daar zal je goed doen.
    Dat is de echte.

    Disfrútelo, geniet ervan.

    Uit Colombia, een hartelijke groet en bastante moed naar de eindstreep.
    Het lukt je en je haalt het, seguro.


    Jirú Alois José Alvaro

    Sabaneta, (A), zondag 7.28 am 24.9.2017

  • 24 September 2017 - 19:27

    Christien:

    Ha Frans, het gaat voorspoedig met je. Mooi dat er zo'n plek is om e lichter te maken, om dat achter te laten wat je niet meer nodig hebt. dit te delen geeft weer verbinding en zet het loslaten kracht bij.
    Ik wens je een mooie laatste week toe, hartgroet Christien

  • 26 September 2017 - 22:24

    Bas:

    Hallo Frans,

    Ofschoon ik weet dat het thuisfront je niet te zeer mag afleiden kan ik het toch niet laten.
    Santiago in zicht; nog een paar laatste loodjes door het groene land van Galicië. Weer volstrekt een ander landschap dan al die voorgaande (en dat waren er wat!). En dan wacht die machtige kathedraal met die zo bekende voorgevel, het gouden borstbeeld van de apostel Jacobus (mocht je het willen omhelzen dan zal je geduld even op de proef worden gesteld) en last but not least het allemachtige botafumeiro (zorg dat je dat spektakel niet mist!). Enfin je zult het allemaal beleven (die kermis). Voorwaar een enorm contrast met je pelgrimage. Heerlijk die verslagen van je. Met heel veel weemoed komt het allemaal weer voorbij, al die mooie dorpjes, steden, bergen en al die bijzondere ervaringen. Het doet mij enorm genoegen dat het zo fantastisch gaat, zowel fysiek als mentaal. Althans zo komt het over, haha. Maar jou een beetje kennende is de Camino voor jou één groot genieten, sterker nog, de Camino is je op het lijf geschreven. Enfin, Annelies en ik wensen je een behouden aankomst en nog een paar mooie dagen in Santiago samen met je lief!

  • 28 September 2017 - 14:33

    Ria En Jac:

    Hoi Frans,

    We hebben gelezen dat je al een mooie spannende en inspannende tijd achter de rug hebt
    en in het verschiet.
    Nog even volhouden en je bent er. Veel ervaringen opgedaan en Ria en ik vinden het een
    geweldige prestatie wat je doet.
    Nog veel succes en geniet ervan.

    Groetjes,

    Rie en Jac

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 12 Aug. 2017
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 6405

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

24 Augustus 2017 - 07 Oktober 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: